fredag 3 september 2010

Ut på Tåkern

I måndags började jag med mitt mastersarbete lite smått: Fick ett passerkort, en nyckel och ett labb att vara i. Whee! ^^


Sen i tisdags bar det av till Tåkern där jag och min handledare skulle reka lite och fånga en del vattengråsuggor. Med på turen följde också Olle. Packade bilen på morgonen och så bar det av, för att göra ett första stop i Röks lanthandel för fika/frukost och inhandlade av batterier till GPS:n. Väldigt trevligt stopp, får jag lov att säga ^^

Tåkern visade upp sig från sin vackraste sida

Kom till Tåkern och det var underbart väder: Soligt och i princip vindstilla. En vindstilla Tåkern är väldigt sällan man får uppleva, så det var riktigt trevligt. Mindre trevligt var att stora delar av Tåkerns vatten var grumligt och utan den undervattensvegitation där jag skulle hämta en del av mina gråsuggor. Men när vi rott över nästan till andra sidan sjön fanns det klart vatten och massor av kransalger. Åt lunch ute på sjön och solen värmde skönt. En riktigt trevlig dag var det =)

Jag längst bak i båten när vi kört in i vassen för att kolla storleken på den andra ekotypen av vattengråsugga som finns i Tåkern

I onsdags och igår så sorterade jag ut gråsuggor (och kommer nog göra en del idag också). Än så länge har jag fått ihop 2000 (egentligen behöver jag bara 1225, men vissa kanske är försmå och några extra är alltid bra att ha). Men man kan inte räkna gråsuggor i mer än en halv dag, gör man mer så känns det som om man kommer bli knäpp ^^;
Monsterna som vi fångade (dvs vattengråsuggor, de är i verkligheten mindre än på bilden)

Nästa vecka hoppas jag att kunna komma igång ordentligt med mastersarbetet.

(De två översta bilderna i detta inlägg är tagna av Olle Samuelsson)

1 kommentar:

  1. vet en som sommarjobbade med att räkna trädringar, tror det var i mikroskop. Sen kan du komma å klaga över dina ynka 2000 gråsuggor!

    SvaraRadera