fredag 24 september 2010

Veckan som gick

Här kommer en uppdatering om vad som hänt under den gångna veckan, dock ingenting om katterna, de kommer få en eget inlägg.

Förra fredagen så tog jag ett stort kliv mot att få igång mina försök i mitt mastersarbete: En av mina försöksuppställningar blev redo, åtminstone så pass att vattnet rann runt i det, nu saknas substrat i den och sen är jag redo att köra igång den.

Min försöksuppställning med sex stycken stora akvarier (aka plastlådor från IKEA) som står uppställda i skolans växthus.

Sen försökte jag dra igång mitt andra försök i måndags, ett beteende försök där jag ska filma gråsuggorna under en viss tid utan predator närvarande och med predator närvarande. För detta experiment har jag gjort två lådor som jag delat upp i tre delar (två delar för gråsuggor och en del för predatorn). Jag stoppade i en gråsugga i varje gråsuggedel och väntade en stund för att de skulle anpassa sig. Nästa gång jag tittade så fanns det en mörk gråsugga där det skulle finnas en ljus, ingen gråsugga där det skulle finnas och gråsuggor i predatordelen (predatorn var dock inte tillsatt ännu). Det som hade hänt var att silikonlimmet som höll fast mellan väggarna inte var tillräckligt bra, så det var bara att tömma ut vattnet, ställa lådorna på tork och förstäka silikonfogarna nästa dag. Nya försök att göra detta försök ska göras idag.

Nåja, åter till förra fredagen:

Efter skolan var det dags för berättarkvällsspecial: Berättarfika hos Karin. Vi var ett litet gäng och det blev en del sagor. Själv berättade jag fortsättningen på "Dumma enhörning" (aka "Dark Moon", fortsättningen på Meridith Ann Peirces "Eldbäraren" som jag berättade förra terminen). Kan tillägga att det var mycket gott fika =)

"Nej, det är en krokodil." Karin har utmanat Tim att räkna hur många drakar hon har i lägenheten medan vi väntar på att alla ska dyka upp, men det är svårt att se skillnad mellan olika reptiler ibland, i alla fall om man inte är biolog ;)

 "Ja, det ser jag faktiskt" svarar Tim när Karin påpekar att en av hennes tavlor faktiskt föreställer dinosaurier och inte drakar. Tim (och till viss del jag) hjälpte till att diska efter fikat.

Helgen sen ägnades åt andra delen av gruppinstruktörskursen, så nu är jag färdigutbildad! Men ack vad fånig jag kände mig under övningar på den praktiska delen som involverade sparkar och slag ;)

Kursen slutade tidigt på söndagen och på eftermiddagen så var Karin och jag iväg och plockade svamp: "Kantsvamp" (taggsvamp), lite röksvamp och trattkantareller blev det. Rensandet tog en evig tid: Fyra Doctor Who-avsnitt hann vi med att se och den mesta svampen var faktiskt Karins, men jag fick ju se på Doctor Who ;)

I svampskogen. Karin var mer intresserad av svampen än jag, så jag passade på att träna på att fota lite medan hon plockade trattkantareller.

Början av veckan var rätt vanlig, förutom gråsuggornas rymningsförsök. Sedan igår var jag ute vid Tåkern tillsammans med Olle för att samla in fler gråsuggor, lite fisk, och framför allt kransalger, vasskruffs och vatten. Det första vi gjorde var att ro ut till norra delen av Tåkern (från södra sidan), vilket är lite mer än 2,5 km, men med tanke på hur pass mycket sicksack vi åkte så lär det varit mycket längre (ingen av oss är vana roddare). Anledningen till att vi fick ta oss så långt var att i södra delen finns inga kransalger och därför inga abborrar, så därför var vi tvungna att lägga ut nätet i norra delen. Nätet markerades med en fin, orangeröd boj som syntes jättetydligt när vi åkte därifrån.

Därefter skaffade vi kransalger, rodde tillbaka och skaffade vatten och lite vasskruffs. Sedan var det dags att ta upp nätet. "Row row row your boat..." 2,5 km är långt att ro, särskilt då det hade börjat blåsa lite och vågorna kom från sidan, så vi fick sicksacka oss fram med mening. Vi kom närmare och såg ingen boj. Kom ännu närmare: fortfarande ingen boj. Kom till platsen där vi trodde att vi lagt nätet: Var fasen är nätet?! Spejade och spanade, men vi kunde inte se nåt nät och solen började sjunka ner mot Omberg. Småpanik började sprida sig i mig: Var var det nånstans?! Jag kanske borde klargöra varför det kändes så hemskt att tappa bort ett nät som låg ute: Det är inte för att jag hade tappat bort skolans egendom, det är för att ett nät som ligger ute fortsätter fiska och i värsta fall blir ett "spöknät" som fiskar i all evighet. Till slut fick vi ge upp och jag mådde riktigt dåligt för det, men man vill inte vara ute på sjön i mörkret. Vi hade rott en stund då Olle plötsligt fick syn på bojen! Vi hade åkte förbi den och troligen hade vågorna dolt den. En sten släppte från mitt hjärta och vi plockade upp nätet. Hur många fiskar hade vi fått? Tre stycken ynkliga abborrar, varav en inte klarade sig, men de andra två fick följa med till skolan (där de ska äta gråsuggor i mitt experiment).

Vägen tillbaka var lång, men det blåste inte lika mycket och när vi kom in i viken så var det alldeles stilla. Solnedgången var också väldigt vacker. Sen packa bilen, åka tillbaka till skolan, packa ur allt och lufta saker som skulle luftas. Klockan var halvtio på kvällen när vi väl var klara, men det var nödvändigt att få gjort. Är tacksam för att Olle hängde med. För övrigt rodde vi totalt lite mer än en mil, Olle rodde en fjärdedel, tills han fick en elak blåsa i handen =/ och jag rodde resten, så är rätt trött i kroppen idag. Det enda jag är lite bitter över är att jag missade kendoträningen...

De sista nyheterna jag har är att jag just köpt en bärbar dator (den här fast till studentpris: 4295 kr) och förhoppningsvis kommer den på måndag =)

Kattuppdatering kommer inom de närmaste dagarna =)

1 kommentar: