lördag 25 september 2010

Det går framåt

Här kommer den utlovade kattuppdateringen!

Hemliga Semlan är inte riktigt lika hemlig längre, jag har faktiskt lyckas se henne massor av gånger, men mest när jag har vaknat på natten. Så snart hon upptäcker att jag ser henne så skyndar hon sig tillbaka till sitt gömställe under sängen. Fast hon har faktiskt vågat sig ut några gånger när hon vetat att jag var vaken: Ett par gånger för att kolla om jag sov, en gång när jag satt vid datorn och jag hade lagt en godisbit lite utanför sängen, den var hon ju bara tvungen att ha. Sedan var hon ute och gick en sväng en gång också, trots att hon såg att jag var vaken. Som tur var hade jag kameran till hands och fick några bilder, varav bara en blev bra:

Semlan avväger om det är värt att smyga sig tillbaka under sängen när jag tittar på och dessutom håller i något konstig.

Det är dock svårt att avgöra hur långa ben hon har, då hon "hukar" sig fram. Men när jag inte ser henne vågar hon till och med sitta i fönstret. Dock är det lite synd om henne ibland när Nalla är på lekhumör och tycker att det är en bra idé att anfalla. Semlan brukar dock ignorera henne och hålla stenkoll på mig, men någon dag kommer nog Nalla få med henne på lek trots att jag tittar på. En sak är jag i alla fall säker på: Hon har varit ute betydligt mer nu den senaste veckan än tidigare.

Nalla däremot håller sig framme väldigt ofta, hon har fortfarande sin bas i mitt stora fönster, men sitter väldigt ofta och tittar ut genom fönstret vid mitt köksbord. Hon är en väldigt lekfull dam och har nyligen hittat en ny rolig leksak: Hårsnoddar.

Hårsnoddar är så roliga att man blir alldeles suddig.
  
Hon tycker fortfarande att jag är rätt läskig, men har inga problem att gå och utforska min lilla lägenhet. Sängen kan vara väldigt spännande och än mer vad som finns ovan på skåpet och vad sjutton mina tavlor är för nåt konstigt.

Vad kan det finnas här uppe? Nalla tycker inte om att hon inte kan komma upp på garderoben.

Hon undersöker också mitt väldigt stökiga nattusbord och hittar ibland intressanta saker där.
"Ha! Min!" Nalla snor en hårsnodd; den är hennes och bör ligga på golvet, tycker hon.

På nåt sätt tror jag att Nalla uppskattar mitt sällskap, i alla fall på avstånd. Hon har bland annat valt ut min pall till fotöljen (synlig i förgrunden i förra bilden) som sin sovplats under natten och sträcker verkligen ut sig där. Fast hon har inte sovit där varje natt, en morgon så hade hon rivit ner en tröja från min klädstol (aka klädberget) och låg på den. Hon reste sig när jag gick upp, men la sig där igen när jag satt vid datorn, så tydligen var det en skön tröja.

"Den här tröjan var bra, nu är den också min."

Sedan har hon också legat på den mjuka bädden medan jag satt vid datorn och hon var väldigt avslappnad, krullade till och med ihop sig lite.

Mjuk och skön bädd är jättebra för trötta katter.

Nalla och jag brukar leka rätt mycket på morgonen. Fjädervippan är jättekul att jaga (och jättekul att se på Nalla när hon jagar den). Vi brukar hålla till runt pallen. En sak som är minde kul för Nalla är att hon har så långa klor att hon fastnar ganska ofta :( Det är inte kul för dels så förstör det ju sakta men säkert mina saker, men framför allt för att det inte är kul för henne och till och med farligt: Hon har vält en stol minst en gång genom att fastna i en tröja som hängde över den, som tur var hamnade den inte på henne. Numer hänger jag bara kläder på stolen som har ryggen mot väggen = riktigt svår att kunna välta på det sättet. Men jag tycker fortfarande väldigt synd om henne när hon fastnar i saker. Så imorgon ska jag iväg och köpa en klöspelare och hoppas att hon kan kloa ner sina klor på den.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar