torsdag 16 september 2010

Kattuppdatering

Jaha, då sitter man här när man skulle kunna ha tränat... Men jag har haft problem med ryggen sen i lördags/söndags och igår var det riktigt illa, så mitt sunda förnuft fick lov att bestämma idag (med lite hjälp från mamma, det är svårt att låta det sunda förnuftet ha rätt ibland...). Så istället för träning blir det en liten uppdatering om katterna.

Vi börjar med katten som det finns minst att berätta om: Semlan. Hon håller sig fortfarande under sängen så länge jag är i lägenheten och vaken, men jag har faktiskt fått se hela henne. Första gången jag såg henne vaknade jag av en duns: Någon hade vält en av mina stolar. De är rätt lättvälta när det hänger kläder på ryggstödet och Nalla verkade ha tyckt att kläder var bra leksaker just den kvällen/natten. Tittar mot stolen och ser en katt och en katt till! Så jag vet inte egentligen vems fel det var att stolen välte, men jag misstänker fortfarande Nalla ;) Sedan dess har jag sett Semlan ytterligare ett par gånger när jag vaknat på natten, men så snart hon märker att jag ser henne ska hon smita in under sängen igen. Jag vet inte riktigt vad logiken ligger i det eftersom in under sängen innebär att hon springer mot mig, men det är väl under sängen hon känner sig som säkrast.

Jag försöker jobba lite mer aktivt med Semlan nu, men det är inte så lätt med en katt som inte söker kontakt. Det jag gör är dels att jag försöker ställa blötmaten halvvägs in under sängen, dvs hon måste gå ut så att hon måste se mig om hon ska äta, och äter gör hon, så länge jag inte försöker titta på henne. Sedan har jag tagit för vana att sitta och äta frukost nedanför sängen, samtidigt som jag lagt in godisbitar på lite olika avstånd från mig under sängen och när jag ätit klart och tittar in brukar godisbitarna vara borta :)

Godiset som gäller just nu är skivbar leverpastej, det tycker både jag och katterna är supergott.

Under frukosten brukar även Nalla få godis och det är väldigt populärt hos tösen. Mest blir det leverpastej, även om hon är vääääldigt nyfiken på min mat och här om dagen smakade på min yoghurt vilket var jättegott, enligt henne. Idag försökte jag ge henne räkost och det smakar gott, men hon fattar inte att hon ska slicka, utan biter mig (löst) i fingret. Vi ska nog vänta ett tag innan hon får mjukost igen ;)

 Nalla leker med fjädervippan. Lägg märke till att den är rätt smal och skruffsig, det är för att hon fick för sig att tvätta den idag.

Efter godiset är det lek med fjädervippan som gäller, det är jättekul tycker båda två. Nalla kan till och med föredra lek framför godis ibland, det upptäckte jag när jag erbjöd en leverpastejbit och hon tog och petade med tassen istället för att ta godiset (Så hon har petat på mig, men än så länge har jag inte petat på henne)

Nalla är en riktig frästant ibland, speciellt om jag har gäster så blir hon lite extra sur, men det går bra ändå, hon måste ju också få ha sin privata sfär. Fast när hon fräser på mig när hon kommer för nära mig, då skakar jag bara på huvudet; knäppkatt. Men det är inte alltid hon fräser då. Hon tycker om att ha koll och är nyfiken av sig. När jag är inne på toaletten och är där kanske lite längre än vanligt då måste hon undersöka. Idag stod hon till och med och krafsade på dörren (och det var inte för att hon ville in till lådan).

Så, det var all kattuppdatering för den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar