lördag 7 augusti 2010

Slåtter

Idag har jag varit med på slåttern av Naturskyddsföreningen i Nässjös slåtteräng: Bråna äng. Det var bara andra gången jag slog med lie, men jag tyckte att det gick rätt bra trots det. Vädret var perfekt för hårt arbete: Inget regn, men väldigt mulet. Vi höll på i tre timmar (fast jag skulle nog orkat ett par timmar till, men man måste ju tänka på gamlingarna ;)
Jag slår med lien.
Vi tog självklart en fikapaus och det severades ostkaka, kakor och saft/kaffe/te. Fotot är taget precis när fikat är slut och alla skulle åter till arbetet.
Och så slog vi lite till.

Bråna äng är stort och vi var rätt få, så vi hann inte klart, kanske hann slå en fjärdedel om ens det. De ska fortsätta på måndagar och torsdagar framöver, och kanske att jag ska åka dit och hjälpa till på måndag också.

Det var i alla fall kul att slå och det känns som om man har lite nytta av kendon genom att kunna stanna upp något som har rätt bra fart (lien), samt att man har lärt sig att man inte ska ge upp även om det är jobbigt =) Jag träffade min gamla klassföreståndare från gymnasiet, då hon är aktiv i Naturskyddsföreningen och hon hade en riktigt cool lie med kohorn som handtag ^^
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar