måndag 18 oktober 2010

Jag känner igen mig...

...jag har åkt vilse här förut. Den tanken dök upp ett par gånger i helgen, då jag körde bil i Stockholm. Och varför körde jag bil där, trots att jag lovat mig själv att aldrig göra det igen? Jo det var dags för Stockholm Kendo Open. Även iaidon hade tävling denna helgen, så vi åkte upp tillsammans i tre bilar. Iaidon var fem personer och vi från kendon sex (sju på vägen tillbaka) och tre med körkort från varje stil. Eftersom tävlingarna låg i två helt olika delar av Stockholm så fick vi från kendon ta två bilar och iaidon en, och en av kendo-bilarna blev min uppgift att köra. Jag avskyr att köra bil i Stockholm!


Trots det blev helgen rätt trevlig och rätt flummig, när Anders hade fått i sig lite socker... Rent tävlingsmässigt gick det lika kasst som vanligt, jag tror inte att jag fick ett enda poäng på mina fyra matcher. Men matcherna kändes rätt bra och jag känner mig mer motiverad till att träna nu: Någon gång ska jag bli tillräckligt bra för att ta mig ur poolen och åtminstone en bit in på trädet. Det gick inte heller så jättebra resultatmässigt för resterande LBKare, James var den som tog sig längst: till åttondelsfinalen i B-klassen. Däremot så gick det riktigt bra för iaidon på Stockholm Iaido Open: Två individuella silver och ett lagguld!

I år hoppade vi över det officiella sayonara-partyt eftersom det varit en besvikelse de senaste två åren. Istället så åt alla från klubben på ett wokställe, som kanske inte var det bästa, men maten var ok och man blev mätt. Sen var det dags att gå och lägga sig i den kalla sovsalen, söndagen skulle bjuda på nya utmaningar: Gradering.

Började dagen med att bli stoppad av polisen på väg till hallen, för första gången någonsin. Det var ingenting konstigt med det, för det var en körkorts- och nykterhetskontroll, men lite typiskt att jag skulle råka ut för det just då. Sedan lyckades jag köra fel lite också, men till slut så kom vi äntligen fram till hallen. Efter uppvärmning så var det äntligen dags för graderingen; Jag skulle försöka på 2:a dan för andra gången. Gradering består av väldigt mycket väntan och ca 5-10 min kendo. Man börjar med en rustningsdel och jag tyckte det kändes rätt bra, men tydligen räckte det inte;  Jag gick inte vidare till kata-delen och därmed blev jag inte godkänd =(


Så här såg det ut när jag försökte gradera och inte klarade det. Nåja, nästa gång ska det gå, tredje gången gillt, som det heter.

Men det fanns saker att glädja sig åt under söndagen också: Anders lyckades ta 3:e dan!

Sedan var det lagtävling, det var dock bara James som var med och han hamnade i ett Umeå-lag. Anledningen till att LBK inte hade något lag var för att antalet lag fylldes på innan sista anmälningsdagen och ingen annan hann anmäla sig. Hoppas de sätter begränsning på antal lag per klubb nästa år. Dock gick det inte så bra för James lag, de förlorade sin första match, och eftersom det var utslag direkt så fick de inte köra mer.

Sen var det bara för oss kendo-människor att vänta på att iaido-människorna skulle bli färdiga (de hade träning under söndagen). Eller ja, den kendo-bil som jag skulle köra fick vänta på dem, första bilen åkte tidigare för att hinna hem till nybörjaarträningen.

Allt som allt var det en helt ok helg och jag lyckades köpa lite saker: En shinai och shinai-olja från kendoshop finland som var där och fint te från Kagura trading. De har riktigt fina saker, särskilt tenugi, någon gång ska jag köpa en därifrån.

Slut på detta inlägg (och kan ni tänka er, det handlade inte om katterna ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar