torsdag 21 oktober 2010

Kackerlackor och abborrar

Idag var en lång dag i skolan, 9-22. Större delen av tiden gick åt till att plocka vattengråsuggor, som vanligt. Första halvan av dagen, fram till klockan ett, var dock annorlunda och väldigt rolig: Det var nämligen populärvetenskaplig dag på universitet, en dag då en massa gymnasieelever kommer och lyssnar på föreläsningar och emellan föreläsningarna kan de gå runt och titta på saker som de olika avdelningarna visade. Jag var med för att visa upp några av mina abborrar vid biologi avdelningens bord och där samsades vi om uppmärksamheten med kycklingar, en datormodell av ett ekosystem, småkryp som man kunde titta på i stereolupp, en majsorm och kackerlackor.

Mina små abborrar var riktiga fegisar, men mot slutet vågade de jaga lite, de fick dock inte så mycket publik. De stora dragplåstrerna vid vårat bord var kycklingarna och kackerlackorna. Kackerlackor kanske inte låter så intressant, men det var de för man fick lov att hålla i dem. Många tyckte det var läskigt, men många var modiga och vågade hålla i dem ändå. Lite kul är att det var fler killar som fegade än tjejer ;) Jag var visserligen där för att visa mina fiskar, men jag hjälpte till med kackerlackorna också. De är så grymt coola och inte så läskiga som man kan tro, jag skulle kunna tänka mig ha ett terrarium med sådana nån gång i framtiden. Tyvärr har jag inga bilder från idag =(

Kackerlackorna i fråga var för övrigt döskallekackerlackor, en art som kommer från Syd Amerika.

Bild på döskallekackerlackor tagen från commons.wikimedia.org

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar