fredag 9 mars 2012

Att flytta med skygga katter

En del av detta inlägg blir en upprepning av det förra, men här kommer jag fokusera på hur katterna hanterade flytten.

Att flytta med två katter som inte är helt tama är inte det roligaste jag gjort, kan jag avslöja. Det var ett stressmoment både för mig och för dem. Det jobbigaste var att få in dem i burarna och den första stunden då de försökte ta sig ut ur dem. Att sedan känna att de behövde sitta i burarna så länge var också jobbigt, även om vi försökte minska deras stress genom att ha dem inne på toan när de satt i burarna för att de skulle slippa det mesta springet och kunna stå lite mörk.

I var sin sån här transportbur (fast med filt i och över) satt katterna under flytten. Notera att dörren är fastsatt med en extra stropp och att det är ett spännband runt buren för ännu större säkerhet.

Det jag var mest orolig för med katterna var när vi bestämde oss för att mellanlanda i Nässjö. Men eftersom badrummet de fick sitta i var så litet och knappt hade några gömställen var det lätt att få in dem i burarna morgonen efter.

För katternas del hände inte så mycket medan vi flyttade in: Vi ställde deras burar på toan som sagt och där fick de sitta tills mina föräldrar hade åkt hem.

Jag var helt övertygad om att båda skulle gömma sig under sängen i flera veckor efter flytten: Gissa om jag blev förvånad när båda katterna var ute och undersökte lägenheten redan första dagen. Visst var de lite oroliga och hade kortare ben än vanligt, men det var ändå mer än jag hade vågat hoppats på.

Morgonen där på hade Nalla förlåtit mig för allt dumt jag hade gjort mot dem. Inte bara det, hon kom även och bad om att bli klappad (särskilt när jag satt i telefon: Fy mig för att jag uppmärksammade nån annan än henne :P)

Nu har det gått en och en halv vecka och de verkar trivas jättebra och särskilt nöjd verkar Nalla vara med att det finns mer utrymme att röra sig på. De är fortfarande lite oroliga och jag tror det beror på att lägenheten är väldigt lyhörd så att man hör grannarna och andra människor är ju ganska läskiga.

Semlan har sin givna plats under sängen. Hon har även mutat in ovansidan av sängen under dagarna.

"Måste du störa mig med den där blixten?" Nalla är ganska ombytlig i var hon tycker är en bra plats, men just idag var det tydligen kattbädden som gällde.

Nalla och jag har också haft våra duster om vilka regler som gäller i den nya lägenheten: Jag såg en dag att hon hade hoppat upp på diskbänken/spisen och då passade jag på att bli riktigt förbannad och otäck. Usch vad elak och eländig jag kände mig i flera timmar efter det. Nalla hade ju blivit livrädd och låg under sängen jättelänge. Men ibland måste man visa rejält om något är fel och att de inte får gå på diskbänken är lika mycket för deras skull som för min - det kan ju vara farligt med knivar och varma plattor där. Diskbänken är för övrigt den enda platsen de inte får vara på, så jag har inget dåligt samvete över att ha satt upp den regeln. I vilket fall som helst så förlät Nalla mig samma dag som jag hade skällt ut henne och jag hoppas att hon undviker diskbänken framöver.

Jag tror att både de och jag kommer trivas jättebra i vårt nya hem.

3 kommentarer:

  1. Nalla ser helt klart ut att trivas utmärkt. Undrar om hon spanar på fåglar? Det ser fågelvänligt ut med träd utanför fönstret i allafall :)

    Hoppas att även du trivs bra och att jobbet är roligt, vi saknar dig här i Linköping.

    Kram Matilda

    (Wuhu! första gången jag kan kommentera!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fågelvänligt, men däremot tycker katterna inte att fönsterbrädorna är kattvänliga (de har obekväma springor i sig) så de sitter inte där så ofta (än).

      Än så länge trivs jag bra här nere, även om jag saknar alla er i Linköping.

      Radera
  2. Härligt att de tog det så bra! :)

    SvaraRadera