måndag 6 juni 2011

This going to be legend - wait for it...

...dary!

Förra veckan var slutspurten för mastersarbetet, men trots att jag hade mycket att göra unnade jag mig en paus på onsdagen. Då åkte jag nämligen till Stockholm för att gå på konsert med min syster. Konserten i fråga var "Legends": En konsert med musik från Ninttendo-spel framfört av symfoniorkester.

Och det var en helt fantastisk konsert, fast inte helt tillfredsställande. Många av arrangemangen hände det nämligen alldeles för mycket i samtidigt. Kanske hade det till viss del att göra med att vi inte hade de bästa platserna (även om jag var grymt nöjd med dem, återkommer till varför senare), men tror inte det hade enbart att göra med det.

Här kommer dock ett smakprov som jag tyckte var riktigt bra (inte jag som spelat in):



Om någon förresten vet vilka låtarna i klippet är får ni gärna berätta det :) Dirigenten presenterade stycket som: "This piece needs no introduction for this audience." Men min syster och jag är dåliga spelnördar ;) Jag har fått höra att första stycket kommer från Zelda: Wind waker.

Nu till varför jag var så grymt nöjd med våra platser: Vi satt nämligen på första balkongen vänster och nära scenen. Det innebär att man har full uppsikt vad som händer i orkestern och det tycker jag är spännande. Särskilt kul är det att titta på slagverkarna som gör ett ljud med ett instrument och sen går över halva scenen till ett annat. Slagverkarna är så coola (och deras instrument också).

Sedan stannade jag hos min syster till söndagen. Men det ska jag berätta om i ett annat blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar