söndag 2 januari 2011

Jul och nyår

Då var man tillbaka i Linköping igen, efter nästan två veckor på Småländska höglandet. Katterna är väl lite måttligt förtjusta i min återkomst, men de är i alla fall ute i lägenheten och leker och har nosat lite på mig. NAlla vågade ta godis ur handen, men Semlan tyckte att det var lite för mycket för henne. Men detta inlägg ska inte handla om katterna, utan hur jag hade det hemhemma  under jul och nyår.

Redan innan julafton blev det en massa julklappar, fast främst till katterna:

Att skaffa sele redan nu kanske är lite optimistiskt, men de var billiga och fina och någon gång kommer jag att kunna gå ut med dem =)

Katterna fick också en elementbädd som vi fått av några bekanta som inte kunde ha den längre. Här med en något ovilligt Findus som modell.

Julafton var väldigt lugn, vi laddade alla upp inför juldagen då stora delen av släkten på pappas sida och framför allt min syster och hennes familj skulle dyka upp. Fast lite fanns det att göra: Jag fick ställa upp som Tomtens ren då Tomten var och delade ut julklappar på ett ställe. Det var väldigt roligt ^^

Hur högt IQ tror ni att den här renen har? ;)

Juldagen var dagen allt hände: Först kom min syster med hennes man Kristoffer och son Albin.

Albin sitter med sin morfar och beundrar alla blänkande burkar.

Sen hamnade alla paket under granen:


Jag stod faktiskt framför kameran i det här fotot, man kan se ett tecken på det om man tittar noga.

På kvällen var det full rulle med släktingar överallt och paketutdelning med tomtebesök. I centrum för all uppmärksamhet stod såklart Albin och hans syssling Melker som nästan är lika gamla. Det var en väldigt trevlig juldag som påminde starkt om julaftnar från förr (då jag var liten).

Alla julklappar som jag fick under julafton och juldagen. Fina, fina julklappar =)

I mellandagarna blev det mycket Albin-bus och lite hästande. Bland annat ett par perfekta slädturer och så tolkning, men det har jag ju redan skrivit ett inlägg om.

Nyårsafton firade jag hemhemma tillsammans med Lisa som tog sig från Ulricehamn till Nässjö. Vi hade väldigt trevligt. Höjdpunkten var nog slädturen med Nickolina.

Lisa är hästvan, men hade inte kört förut. På nyårsafton fick hon testa att köra släde, vilket är lite knepigare än vanlig vagn och mycket roligare. Fast först gick vi lite för att få upp värmen, för kallt var det.

På kvällen tittade vi på Pirates of the Caribbean-triologin och tillagade och åt trerätters middag: Morotssoppa med apelsin och ingefära till förrätt, vitlöksfylld, baconlindad kycklingfilé med italiensk risotto till huvudrätt och frusen vaniljvisp med blåbär och hallon till efterrätt. Mums!

Lisa åkte hem rätt tidigt på nyårsdagen, för precis som jag skulle hon åter till Linköping idag. Det nya året började och min hemhemmavistelse slutade med fika med  några från mitt rollspelsgäng i Nässjö. Det var hur trevligt som helst och det bådar gott för det nya året som utan tvekan kommer bli ett mycket händelserikt sådant.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar