fredag 1 januari 2016

Hej då, 2015

Då var 2015 över och det kändes som ytterligare ett dåligt år, men det har ändå hänt en del positiva saker, så för att ändå kunna se ljust på året tänkte jag räkna upp både de negativa sakerna och de positiva.


Det negativa med 2015

  • Det som färgar året mest är att min älskade Nalla fick somna in i september. Hon (som tillsammans med Semlan) var min första egna katt och som lärde mig massor om skygga katter och den belöningen man får när de äntligen börjar lita på en. 
  • Osäkerhet/otrygghet: 
    • Första halvåret var jag arbetslös och när jag skulle få jobb och var (som det är) väldigt osäkert. 
    • När jag väl fick jobb så var det i Stockholm och en visstidsanställning på 6 månader. (O)visstidsanställningar är i sig en osäkerhet som ger en känsla som gnager och en oro som gör att åtminstone jag inte orkar engagera mig så mycket i min egen fritid för jag riskerar ju ändå att få riva upp och starta om på ett nytt ställe om ett halvår. 
    • Men största osäkerheten har varit boendet. Det är inte lätt att hitta nånstans att bo i Stockholm och det som finns att hitta är under kort tid (några månader). Att inte ha någon plats som känns som hemma utan bara en förvaring är inte roligt och längtan efter ett eget, mer långvarigt hem är stor.
  • Fortsatta magproblem. Trots att jag äter glutenfritt för att behandla min celiaki krånglar min mage* fortfarande. Det har blivit lite bättre, men min mage styr fortfarande stora delar av mitt liv och det är jättetröttsamt. Det är som någon sa: "Man inser inte att man har en mage förrän den krånglar." *Ska man vara korrekt rent medicinskt/biologiskt är det väl egentligen tarmproblem.

Det positiva 2015

  • Jag fick ett jobb och kunde avbryta ett årslångt arbetssökande/arbetslöshet. Dessutom har jag fått förlängning så nu har jag jobb till juni 2016.
  • I och med att jag flyttade till Stockholm har jag kunnat umgås mer med min syster och hennes familj som bor i Tullinge. 
  • Jag har haft tur med mitt boende i Stockholm och båda de lägenheter jag har hyrt har legat bra till och haft en bra hyra.
  • Jag har gått på pysseljuntor här i Stockholm och träffat nya människor.
  • Jag har börjat spela rollspel med en grupp här uppe i Stockholm (vi hade vårt första spelmöte strax innan nyår och vi ska fortsätta nu i år)
Det finns givetvis mer positiva saker, men detta var de största enstaka glädjeämnena under 2015. Sen är jag glad och tacksam över att ha familj som ställer upp och stöttar och att jag har bra vänner, även om vi inte bor i samma stad.

Sammanfattningsvis

Hej då, 2015, jag kommer inte att sakna dig utan välkomnar 2016 med öppna armar och hoppas på ett år som över lag kommer kännas positivt. För att dra till med en kliché: Nytt år och nya möjligheter.

//Johanna

(Disclaimer: Jag vet att åtminstone punkt två på de negativa sakerna kan te sig som problem som är ganska små, men för mig som haft ett väldigt tryggt liv hittills är det en stor grej.)

1 kommentar:

  1. It's been a while since you've been online, but do you remember what fabric, or fabric blend, you used on your laughing moon #120 dress? (Sunday Church/working dress) I love the drape of the fabric and am trying to find similar for the Morning Wrap.

    SvaraRadera