måndag 4 juni 2012

Sushi!

I helgen hade jag besök av Karin (till Nallas stora förtret). Det var hur kul som helst, även om det enda som finns att göra i Tranemo är att gå runt sjön. Så i brist på saker att göra bestämde jag mer eller mindre enväldigt att vi skulle göra den senaste typen av maträtt som jag lärt mig att göra: Sushi!

Detta var andra gången jag gjorde sushi (kendo- och iaido-tjejkvällen för många år sen räknas inte). Första gången blev resultatet en fin matlåda:
En matlåda som gjorde en måndag lite roligare.

Nu är det så att Karin inte gillade sushi senaste gången hon åt det, men jag hade ett sätt att övertala henne att gå med på att äta det nu: Ingen rå fisk på våra sushi-bitar. Och för att vara helt ärlig så skulle jag inte våga använda rå fisk. Istället använde vi rökt lax, crab sticks, omelett, avokado, gurka och morot.

Den viktigaste delen av sushi är riset som är smaksatt med risvinäger och socker. När riset är färdigkokat ska det svalna på ett träfat och man ska vifta undan ångan med en solfjäder, stod det i de flesta recept jag hittade. Jag hade inget stort fat, men jag tog bortviftandet av ånga på största allvar:

Vifta bort ånga från ris: It's serious buisness.

När riset var klart gjorde vi antingen rullar av det tillsammans med nori (sjögräs) och fyllning eller gjorde små kuddar och la saker ovanpå.

Karin gör en rulle.

En vass kniv är viktig för att få snygga bitar av rullarna, men ibland hjälper inte ens det när nybörjare är i farten. På bilden skapas ännu en deformerad bit.

Resultatet blev helt ok för nybörjare, och det var definitivt gott (trots alldeles för salt omelett). Det sägs att sushi är väldigt svårt att göra och det anser jag är både rätt och fel. Att göra sushi lik den man får på resturanger det kan jag tänka mig är riktigt svårt.Men att göra god sushi utan rå fisk (och utan för höga ambitioner) är lätt, tycker jag.

Slutresultatet som sedan avnjöts till säsongsavslutningen av Doctor Who säsong 6. Karin, som tidigare ogillat sushi gav resultatet tummen upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar