fredag 8 maj 2015

Att göra en skattjakt

Vad behöver man för att anordna en riktig skattjakt?

Jo, en hel del förberedelser:


Ett rymdägg 

En robothund i rymdägget som behöver hjälp med att hitta skatten

En karta på kaffepatinerat papper...

Nej, vänta! Två kartor! (Ej skalenliga)

Och en skatt så klart.

Sen var det dags att springa runt i Skogslund och gömma skatten och ledtrådarna.

Fast att göra en skattjakt utan nån som kan jaga reda på skatten verkar ju onödigt? Jo, men nu skulle min äldsta systerson Albin, som blir 5 år nu i vår,  besöka sin mormor och morfar i Skogslund under sista helgen i april. Den här skattjakten (inklusive skatten) var min födelsedagspresent till honom:

Det började med att det låg nåt konstigt bland Morfars påskliljor.

Ett rymdägg med en robothund och en skattkarta!

Bäst att följa kartan.

Första kartan ledde till en till karta, och en nyckel. Kan man öppna skatten med den tro?

Den andra skattkartan ledde till stallet och sa att man skulle leta "högt, högt upp". 
Kan skatten finnas på höloftet?

Kan det verkligen finnas en skatt här? Morfar trodde inte det och tyckte att de skulle gå ner igen.

Men precis då hittade Albin skatten längst bort i höet!

Dags att öppna skatten. Vad kan finnas i den?

Hästarna hoppas på att det är mat till dem.

Men det var det inte, utan det var ett paket till Albin.

Och det var slutet på skattjakten. Kvar var bara paketöppningen och där fick jag inga bra bilder. Jag tror både Morfar och Albin hade riktigt roligt på skattjakten och den tid jag la på förberedelserna gav utdelning (även om Albin inte vet att det var jag som fixade den, men det gör ju inget eftersom han inte lär hålla koll på att han inte får nån annan födelsedagspresent av mig). Men vad var det egentligen i paketet som var skatten?


En bok såklart! En som var riktigt rolig att läsa högt ur :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar